هر چیزی که نیاز دارید

هر چیزی که نیاز دارید

هر چیزی که نیاز دارید

هر چیزی که نیاز دارید

  • ۰
  • ۰

سدیم اسکوربات

سدیم اسکوربات ترکیبی از خانواده ویتامین C است که در مرکبات و سبزیجات تازه یافت می شود. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که سدیم اسکوربات چه تفاوتی با اسید اسکوربیک دارد. باید بگوییم که هر دو ترکیب در واقع همان ویتامین C هستند تنها تفاوت این دو ترکیب در حذف یک یون هیدروژن از ترکیب اسید اسکوربیک و جایگزینی آن با یک یون سدیم است.

در واقع می توان گفت که سدیم اسکوربات، نمک سدیم اسید اسکوربیک است. اما در حالت کلی هر دو در گروه ویتامین C قرار گرفته و جزو مواد مغذی ضروری برای سلامتی انسان هستند و باید در برنامه غذایی همه وجود داشته باشند. سدیم اسکوربیک (نمک معدنی ویتامین C) در واقع یک ویتامین محلول در آب و یک آنتی اکسیدان غذایی بسیار قوی است.

ویژگی های سدیم اسکوربات

سدیم اسکوربیک یک آنتی اکسیدان قوی بوده و به این ترتیب با مهار رادیکال های آزاد، موجب حفظ سلامتی بافت های بدن می شود.  سدیم اسکوربات در مقایسه با اسید اسکوربیک (ویتامین C) در آب محلول تر بوده و به همین دلیل تاثیر بیشتری در فرایندهای کلاژن سازی و جوانسازی پوست، تقویت استخوان ها و سلامتی مفاصل ایفا می کند.

 

کاربرد سدیم اسکوربات

با توجه به اینکه سدیم اسکوربات در مقایسه با اسید اسکوربیک هماهنگی زیستی بالایی دارد، بنابر این در صنایع غذایی و دارویی از این ترکیب استفاده می شود. خاصیت آنتی اکسیدانی بالای سدیم اسکوربات موجب شده است تا از این ترکیب عالی به عنوان ماده افزودنی در صنایع دارو سازی استفاده شود.

از آنجا که سدیم اسکوربات یک ویتامین غنی در سبزیجاتی نظیر کلم بروکلی، فلفل سبز، سیب زمینی، نخود فرنگی و گوجه فرنگی است، بنا براین برای اینکه این ماده مغذی درون ساختار این سبزیجات حفظ شده و به درستی در اختیار بدنتان قرار گیرد بهترین راه برای مصرف این نوع سبزیجات استفاده آن ها به صورت خام و یا بخار پز کردن (کوتاه مدت) آنهاست. از میوه های حاوی سدیم اسکوربات می توان به کیوی، پرتقال، گریپ فروت و توت فرنگی اشاره کرد.  

این ویتامین برای حفظ سلامت پوست، استخوان ها، دندان ها، غضروف ها و رگ های خونی بسیار مفید و ضروری بوده و یکی از ویتامین های اساسی در فرایند کلاژن سازی است. همچنین مصرف همزمان سدیم اسکوربیک (مرکبات و مواد غذایی حاوی ویتامین C) به جذب بیشتر آهن از مواد غذایی کمک به سزایی می کند.

سدیم اسکوربات در کنار سایر ترکیبات معدنی و ویتامین ها، یکی از مواد ضروری برای افراد مبتلا به بیماری تخریب ماکولا ( نوعی بیماری چشمی) است. همچنین این ماده یک آنتی اکسیدان بسیار قوی بوده و کمک فراوانی به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بافت های بدن در مقابل کشیدگی و پارگی ناشی از ضربات احتمالی در طول فعالیت های روزانه می نماید.

با توجه به اینکه سدیم اسکوربات در مقایسه با اسید آسکوربیک حلالیت بیشتری در آب دارد، میزان اسیدیته کمتری نیز داشته و به همین دلیل توصیه می شود افرادی که دارای مشکلات گوارشی مرتبط با اسید اسکوربیک هستند به جای اسید اسکوربیک از سدیم اسکوربات استفاده نمایند. از آنجا که سدیم اسکوربات بافر بوده و سازگاری بیشتری با معده و سیستم گوارشی دارد، آن را یک ویتامین دوست دار معده می نامند.

خواص سدیم اسکوربات

شرکت های تجاری ادعاهای فراوانی در مورد خواص سدیم اسکوربات دارند. که به برخی از آنها به اختصار اشاره می کنیم:

سدیم اسکوربات در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نقش به سزایی دارد . یکی از مواد موثر در تقویت سیستم قلب عروقی بدن است.

سدیم اسکوربات در ماده ای بسیار موثر از بین بردن و درمان عفونت های مزمن و حاد است.

در درمان انواع سرطان و جلوگیری از پیشرفت بافت سرطانی در بدن، به ویژه تومورهای سرطانی بدخیم، می توان از سدیم اسکوربات استفاده نمود.

تمام این گفته ها ادعایی بیش نیست زیرا در اصل هیچ تفاوتی میان عملکرد سدیم اسکوربات و اسید اسکوربیک وجود ندارد و هر دو نوع ویتامین C دارای خواص و عملکرد یکسان هستند و این گفته ها تنها نوعی بازار گرم کنی و شگردهای بازاریابی شرکت های دارو سازی است.

از آنجا که ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است، قابلیت ذخیره سازی نداشته و بدن نمی تواند اینن ویتامین را در خود ذخیره نماید. بنابراین باید مواد حاوی ویتامین C در رژیم غذایی روزانه شما موجود باشد تا نیاز روزانه بدن به این گروه از ویتامین ها تامین گردد.

منبع: 

https://coffee-akajho.ir/2022/02/17/arayeshi/

 

 

  • ۰۰/۱۱/۲۹
  • رضا ایزدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی